The Irony

Det måste varit någon gång runt 2001-2002, tiden när jag och T besökte Vasastans stråk av skivbörser nästan varje dag. Vi var inne på Cosmos och jag frågade butiksägaren om han möjligen kände till några Dylan-bootlegs med material som gick under namnet ”The Witmark Demos”. Det gjorde han, men tyvärr var de riktigt svåra att få tag i…

Ett par år gick, och till slut hittade jag lite material på nätet. Gladdes bland annat åt ”Tomorrow is a Long Time”, som annars bara finns på skiva i (en visserligen otroligt vacker) liveversion, men det var en dåligt organiserad samling och ljudkvaliteten inte den bästa. Så gick ytterligare några år, och vi var framme i juli 2010. Efter lite grävande kom jag fram till att bootbolaget Hollow Horn (som bland annat låg bakom den oumbärliga ”Unravelled Tales”) lagt vantarna på Witmark-inspelningarna och släppt dem i en högkvalitativ utgåva. Och så fick jag då äntligen dessa låtar i bästa möjliga kvalitet (långtifrån perfekt, men bra för att vara bootleg), efter många års sökande.

Trodde jag, i alla fall. En månad senare, närmare bestämt igår, fick jag för mig att googla på nästkommande utgåva i Dylans, trots namnet, officiella ”The Bootleg Series” (som ju började med denna trippel). Volym nio har det blivit dags för, och när ska den då släppas? Jo, om en dryg månad. Och vad ska den bestå av? The Witmark Demos, såklart!

Lämna en kommentar

Filed under Musik

Kommentera

