Den vilda vinden (cover #5)


Dimitri Tiomkin var mannen bakom den vackra musiken i Angel Face. Namnet lät bekant när jag läste det på IMDB, men jag antog att jag bara sett det skymta förbi i förtexterna till någon annan gammal rulle. Den rysslandsfödde amerikanen komponerade musiken till James Stewart-klassiker som Mr. Smith Goes to Washington och It’s a Wonderful Life, och verkar ha varit Hitchcocks förstaval innan Bernard Hermann tog över. Shadow of a Doubt, Strangers on a Train, I Confess och Dial M for Murder tonsattes alla av honom.

Men det är inte anledningen till Tiomkins plats i min historiebok. Det är istället en poplåt, skriven för Johnny Mathis att framföra i Wild Is the Wind, ett bortglömt drama från 1957. Nina Simones och David Bowies versioner är förmodligen kändare idag, två riktiga klassiker. Men för mig är det ändå bara Cat Powers tolkning som räknas. Hon har skrapat bort alla utsmyckande arrangemang för att nå sångens verkliga kärna. Kvar finns bara några enkla pianoackord och hennes mörka stämma. Sättet som hon hela tiden pausar musiken ger inspelningen rymd och skapar en ödslig känsla, som om hon sitter själv i en höststorm och spelar. Lämnad ensam, med bara vinden som sällskap, sjunger hon de ord som kommer till henne, de som bevarats allra närmast hjärtat.

Det spelar ingen roll att det egentligen är en noga genomtänkt komposition för en Hollywoodfilm. I Cat Powers händer är orden och melodin hennes och bara hennes. ”Like a leaf clings to a tree, baby please cling to me” sjunger hon, och det ensamma lövet darrar framför mig. ”You kiss me, I hear the sound of mandolins” och smäktande mandoliner ekar i mina öron. En kärleksförklaring så vacker att inte ens filmhistoriens bästa regissörer och skådespelare kan överträffa den.

(Det finns inga bilder i videon ovanför, bara en svart ruta. Blunda och lyssna!)

2 kommentarer

Filed under Covers, Film, Musik

2 responses to “Den vilda vinden (cover #5)

  1. Tack för ett fint inlägg! Lite Cat Power var precis vad jag behövde denna regniga eftermiddag.🙂

Kommentera

