Det var då, BD

Jag minns så väl detta avsnitt av Tryck Till, ett av gamla ZTV:s mest sevärda program. Det var påsklov 1998, vi hälsade på hos mormor i Halmstad och jag låg uttråkad på soffan. Så kom Broder Daniel som en virvelvind och gjorde livet lite bättre.

Däremot hade jag glömt hur korkad Kristian Luuk lät. Man riktigt ser hur sur Fredrik Strage blir av personerna bredvid sig. Med all rätt förstås, ”I’ll Be Gone” är en av alla tiders bästa svenska låtar och att jämföra den med plojbandet Caesar’s Palace är ren idioti.

Senare skulle hela Broder Daniel få sin revansch, men den där långfredagen för tretton år sedan var de fortfarande landets mest missförstådda band.

2 kommentarer

Filed under Musik, Musikvideor

2 responses to “Det var då, BD

  1. Pladd

    Jag tycker ”I’ll Be Gone” är så bra att den faktiskt kan titulera sig en av världens bästa låtar.

    Har inte sett klippet innan. Man kan ju lugnt säga att Bd har åldrats bättre än programformatet. Ceaser’s Palace Light? Gallagher-komplex? Vafan? Missförstådda, minst sagt.

    • Japp, instämmer helt. Jag kallar den odödlig.🙂

      Ja verkligen! Jag gillade alltid själva idén med Tryck Till – nya låtar och intressant att höra vad en del människor tyckte – men nog var det fullt av idiotiska uttalanden. Känns som det tog många år innan folk började förstå BD, även om det gick bättre för dem efter Fucking Åmål.

Kommentera

