Cover #0 – popfantasier

Cat Dylan

Ibland sysselsätter jag min musikhjärna med att hitta på fantasi-covers. Alltså redan inspelade låtar jag skulle vilja höra av en annan artist. Och inte nödvändigtvis en cover som skulle kunna hända, i mitt huvud kan den lika gärna framföras av ett band som sedan länge splittrats, eller en artist som redan dött. Typ ”fan vad bra den här skulle låtit med Beatles”.

Jag vet inte riktigt hur det här började, men på sätt och vis känns det ju ganska naturligt, i all sin nördighet, om man är intresserad av covers och drömmer om att få höra tidigare outgivna låtar. Sedan händer det ju hyfsat ofta på konserter att artister ber om låtförslag från publiken, och någon ropar ut något av en annan artist. Oftast är det töntiga alkoholpåverkade önskemål, typ ”Free Bird” eller någon annan standard, och de uppfylls sällan. Men när de väl gör det, undrar jag alltid hur mycket roligare det skulle varit om någon önskat en bra låt istället.

Så, här är då några versioner jag dagdrömt om, på trötta morgnar, sega eftermiddagar och regniga kvällar:

”Pink Moon” (Nick Drake), framförd av Low
”I Wish I Never Saw the Sunshine” (Ronettes), framförd av Ride
”Girlfriend in a Coma” (Smiths), framförd av Red House Painters
”Surf’s Up” (Beach Boys), framförd av Built to Spill
”Chimes of Freedom” (Dylan), framförd av Cat Power

Ja, egentligen kunde jag sitta med den här listan till dödagar, för nästan varje bra låt kan man ju spåna fram ett antal artister. Men det här representerar de låt-artist-kombinationer jag faktiskt funderat på mer än bara en eller två gånger. Jag vet inte, det kanske är såna här idéer man borde omsätta till musikproducentplaner, eller få storhetsvansinne med och satsa på en karriär som manager. Men jag tillhör nog bara kategorin obotliga drömmare.

Någon mer som tänkt ut några trevliga låt- och artistkombinationer?

(Bilden är hämtad från underbara http://thekittencovers.tumblr.com/)

Lämna en kommentar

Filed under Covers, Musik, Personligt

Kommentera

