Kurt Vile – Downbound Train (cover #12)

Går nog inte att bli så mycket nördigare än jag blev i förra inlägget. Å andra sidan har jag rätt svårt för alla som hela tiden ska vifta med sin nördighet. Inte lätt, det här.

Bäst är nog att bara gå vidare, så jag slänger snabbt in Kurt Viles fula, skitiga och elaka version av Bossens ”Downbound Train”. Ja, ni vet den som börjar med ”I had a job, I had a girl”. En förbannat bra låt som faktiskt undkom Springsteens allra värsta 80-talsexcesser som annars kunde höras på samma album (även om den syntetiska twang-gitarren och de bombastiska trummorna kunde fått låta lite mer tidlösa). Och Vile tacklar den på sitt karaktäristiskt loja sätt på senaste EP:n So Outta Reach.

Sedan måste jag ändå erkänna att den här covern, för att återknyta lite till det förra inlägget, lät bättre i mitt huvud första gången jag läste om den än när jag faktiskt hörde den. Men det kanske säger mer om mig än framförandets kvalitet.

2 kommentarer

Filed under Covers, Musik

2 responses to “Kurt Vile – Downbound Train (cover #12)

  1. Så fruktansvärt bra! Tycker jag då.

Kommentera

