Have you forgotten the 60s – en popens julkalender

Ronettes, Phil och den unge herr George säger: Snart är det jul!

I väntan på årsbästalistorna, och inspirerad av Filips otroligt ambitiösa och läsvärda 60-talets-200-bästa-listaThis Is Pop, fick jag lust att rada upp mina egna favoriter från samma decennium. Men efter bara en kort liten genomgång av färgsprakande pophits i mitt huvud började de klassiska listfrågorna hopa sig. Hur många låtar ska väljas? (Tio är för få, men närmar jag mig 100 kommer det kännas som ett mastodontprojekt.) Hur ska de rangordnas? Och hur många låtar får sedan en artist ha med? Jag må älska 60-talspopen, men kan inte sticka under stol med att det mesta i mitt musikbibliotek från denna era ändå stavas B-e-a-t-l-e-s och D-y-l-a-n. Och är det så roligt med en topplista där två artister står för 50% av innehållet? Tja, kanske lite roligare än en värld där 1% av befolkningen äger 99% av tillgångarna, men banne mig inte mycket.

Nu är det, apropå det där med tillgångar och givmildhet, också juletider snart, och var och varannan blogg har sin egna lilla julkalender. Så vad passar väl bättre än en nedräkning med 24 ljuvliga låtar från årtiondet då popen som varje indieflicka och -pojke känner den, både tog sin form och förfinades till perfektion?

Careful with that star, Brian!

För att göra det hela lite mindre förutsägbart tänker jag utelämna de tidigare nämnda två största namnen, det lär bli nog så många välkända ansikten ändå. Och eftersom jag inte väljer fler låtar än dryga tjugotalet, så får varje artist såklart bara vara med en gång. Ordningen kommer jag inte bry mig så mycket om, möjligen kan julaftons val klassas som snäppet bättre än, säg, nobeldagens, men någon genomtänkt rangordning kommer där inte finnas. Lucia kan mycket väl visa sig vara finare än dan-före-dan.

Det var väl ungefär allt jag hade att säga innan jag drar igång. Nu återstår bara att önska er alla en riktigt, riktigt god läsning, och en god ny lyssning på dessa gamla godbitar. Låt det smaka!

Have yourself a Supreme christmas!

Lämna en kommentar

Filed under Musik, Popjulkalender 2011

Kommentera

