Have you forgotten the 60s – Lucka 6

Nick Drake är kanske inget namn som brukar förknippas med 60-talet, det ligger närmare till hands att placera honom bland alla folksångare från nästföljande decennium. Men första skivan (av de tre han hann släppa) kom faktiskt hösten 1969, och var på många sätt en logisk följd av dåtida singer-songwriters vilja att vårda och utveckla arvet från äldre akustiska uttryck, med namn som Bert Jansch, Leo Kottke och Fairport Convention (de sistnämnda umgicks också en del med Drake och spelade på hans första två skivor).

Det som höjer Nick miltals över dessa och alla andra relaterade namn, är att han i mångt och mycket utgick från samma punkt som dem – han gillade Beatles, gammal blues och Bert Jansch själv  – men lyckades skapa ett helt eget och tidlöst uttryck. Och jag kan inte nog uttrycka min oändliga kärlek till och respekt för detta uttryck. Han var helt enkelt ett snille som levde, och musicerade, bortom tid och rum. Och även om ingen av mina absoluta favoritlåtar återfinns på debuten Five Leaves Left, så finns där tillräckligt med bra material för att sopa banan med samtliga samtida konkurrenter.

Jag skulle kunna nämna en rad anledningar till valet av just ”Fruit Tree”, men idag nöjer jag mig med att säga att den målar så vackra bilder – av det där klassiska engelska landskapet, med de daggvåta gröna kullarna, och Nick som sitter under en gammal ek och spelar sin egensinniga musik.

Lämna en kommentar

Filed under Musik, Popjulkalender 2011

Kommentera

