Have you forgotten the 60s – Lucka 7

Lika svårt som det är att hitta ett genuint bra Rolling Stones-album, lika svårt är det att välja ut ett mästerverk bland deras uppsjö hitlåtar. ”You Can’t Always Get What You Want” ligger nära till hands, men hur mycket jag än går igång på den lilla treackordssymfonin kan jag inte låta bli att undra hur en sådan floskel till titel och text så ofta får kallas världens bästa låt. Jag menar, vad fan vet Mick Jagger om vad någon behöver?

Nä, då är det bättre när han sjunger om sina egna problem med att känna sig tillfredsställd. Men då kommer vi till den andra kategorin Stones-nummer, de där riktigt bra låtarna, trevliga hits med schysta melodier och ett skönt sväng. Ni känner alla till dem, rockrökare som ”The Last Time”, ”Satisfaction” och ”Paint It Black”, popdängor som ”She’s a Rainbow” och ”Ruby Tuesday”. Jag vill inte på något sätt tala ner dessa, de skulle platsa på listan allihop, men jag vill ju att mitt val ska ha det där lilla extra.

För att få det måste jag nog ändå leta mig till balladerna. Denna ädla rockkonstform förfinades av bandet under 70-talet, med ”Wild Horses”, ”Angie” och ”Shine a Light” i spetsen, men redan 1968 fick de till sin första riktiga pärla. ”No Expectations” är en sparsmakad historia, både till komposition och arrangemang, men ibland räcker det så. Tre ackord, Brian Jones sjungande slidegitarr. Jaggers öppningsrader.

Take me to the airport
and put me on a plane
I’ve got no expectations
to pass through here again

Kort och koncist på papper, men i musiken dras orden ut behagligt. Efter en bra stund hörs ett tillbakahållet piano, och lite senare, men långt i bakgrunden, en orgel och ett lätt trummande. Man tänker knappt på dem, men de finns där. Allt är så enkelt, självklart och samtidigt snillrikt. Precis som alla stora popmästerverk.

Lämna en kommentar

Filed under Musik, Popjulkalender 2011

Kommentera

