Have you forgotten the 60s – Lucka 8

Det finns oändligt många historier om ”Stand by Me”, varenda en av de hundratals artister som spelat in låten har något att berätta om låten. Men min personliga favorit är den om kvällen för Ben E Kings sånginsats:

Det var sent i oktober 1960, och Ben väntade i studion på sina forna bandkamrater från The Drifters. Något år tidigare hade han sparkats från konstellationen, men nu skulle de återses och spela in tillsammans igen. Kanske fanns en möjlighet till återförening. Han väntade och väntade. Men sorgligt, eller snarare lyckosamt, nog dök de aldrig upp. Detta gjorde honom naturligtvis mycket ledsen, och med all den längtan och saknad som bubblat upp i hans hjärta, gick han ensam in till mic-båset och lade sången till ”Stand by Me”. Texten kunde inte varit mer passande. Varje ord blev en vädjan till de gamla vännerna, och Ben la ner hela sin själ i att med sin sång övertyga dem om att inte lämna honom i sticket.

Jag vet inte hur sanningsenlig den här lilla anekdoten är, men oavsett om Bens ord är riktade till sina förlorade vänner, någon han var förälskad i, eller till och med Gud, så är hans insats bortom alla superlativ. Den darrar av känslor och är samtidigt både skör och stark, på ett sätt som andra uttolkare av samma låt aldrig kan komma i närheten av.

Att sedan basgången är tidernas mest effektiva, stråkpartiet så vackert att mitt hjärta smälter och hela arrangemanget så nära perfektion man kan komma, det är – precis som den underbara filmen med samma namn – en annan historia.

Jag tillägnar den här till John Lennon, som också gjort den enda riktigt själfulla inspelning av ”Stand by Me” jag hört utöver Ben E Kings egen. Idag är det 31 år sedan han sköts till döds, och för varje år som går saknar världen mer och mer någon som honom.

2 kommentarer

Filed under Musik, Popjulkalender 2011

2 responses to “Have you forgotten the 60s – Lucka 8

  1. Åh, en historia jag inte alls kände till. Kul. Skriver samma sak nu som jag gjorde på min lista: fantastisk låt, fantastisk film.

Kommentera

