Årssammanfattningar

Jag råkade visst bränna upp alla superlativ i min 60-talsjulkalender, så nu finns det knappt några kvar till årsammanfattningarna. Kanske lika bra det, man kan ju bli ganska mätt på dem…

Förra året skrev jag långa haranger om de 15 bästa skivorna, i år har jag valt ut 20 stycken, men det blir bara en kort kommentar om varje. För att kompensera för det tänker jag den här gången göra en filmlista också. Och, om det vill sig riktigt väl, ett litet urval med årets låtar.

Utan att göra några större djupdykningar i trender och rörelser, kan jag kort konstatera att 2011 var ett förbannat bra popår, kanske till och med ännu bättre än 2010. Filmåret däremot bjöd inte på några fullträffar. Flera bra rullar, visst, men inget som fick mig att ramla baklänges – med reservation för att jag inte hunnit se varken The Skin I Live In, Tinker Tailor Soldier Spy eller Mannen från Le Havre ännu (klar ramla-baklänges-risk på alla tre). Play vet jag inte ens om jag tänker se, jag gillade visserligen De ofrivilliga väldigt mycket, men debatten som rasat i svensk media gjorde mig bara trött.

Nåja, först ut är i alla fall årets 20 bästa skivor, plus ett par bubblare som bara nästan kvalade sig in på listan. Så får jag be intresseklubben plocka fram sina anteckningsböcker, för nu drar vi igång!

Have you forgotten 2011

Lämna en kommentar

Filed under Film, Musik

Kommentera

