Bra läsning om LOTR-filmerna

Jag vet inte om ni tänkt på det, men det har nu gått tio år sedan första Sagan om ringen-filmen gick upp på bio. I samband med detta jubileum skriver världens bästa Mats Jonsson, och 19 andra människor, här om sina upplevelser av och, framför allt, förväntningar inför filmatiseringen av alla nördars Bibel. Som alltid när det gäller Mats är det personligt, detaljerat och välformulerat. Jag har aldrig varit någon LOTR-kännare – läste böckerna i tonåren och tyckte om dem, that’s it – men jag kan verkligen känna igen mig i tendensen att grotta ner sig helt i något man gillar. Att ägna dagar åt att plöja genom diverse forum, rynkandes på näsan åt alla insnöade besserwissrar, men ändå fortsätta – för där kan ju finnas livsviktig information!

Bland övriga 19 skribenter återfinns bland annat min gamla Filmmedia-kollega Sara, en hemlig Bibliotekarie i Allmänhet (roligaste sidan på FB?) och några för mig okända personer som småpratar om filmens för- och nackdelar. Att där också finns några mindre vettiga diskussioner, som snacket om Liv Tylers underbett och Cate Blanchetts existerande eller icke-existerande skönhet, och annat som påminner om varför jag aldrig orkat fördjupa mig i fantasy-träsket, det får man ha överseende med. Middle-earth är en stor värld, med plats för alla sorter…

2 kommentarer

Filed under Film, Litteratur

2 responses to “Bra läsning om LOTR-filmerna

  1. Intressant läsning! De flesta refererar till böckerna. Själv såg jag filmerna och försökte därefter läsa böckerna, men stod inte ut trots att jag verkligen försökte. Kan det ha berott på att jag redan sett filmerna och fixade inte att allting blev mer långsamt och detaljerat? Eller är de mest sega i början?

    • Skulle nog tippa på både och, böckerna ÄR ju långsamma och utdragna, men inte alls hela tiden. Det tar dock en bra stund innan de kommer igång, så jag förstår om du hann tröttna.🙂

Kommentera

