My Life in Music – Have you forgotten 1982 (& cover #22)

På sin första skiva led Depeche Mode av Vince Clarkes überkäcka låtar. Lyckligtvis hoppade han av strax efter releasen 1981, och lämnade spelrummet fritt för Martin Gores talanger som kompositör. Det skulle dröja några år innan han förfinade sin förmåga, men redan på andra albumet, A Broken Frame från 1982, fick han till en fullträff med ”The Sun & the Rainfall”. Vi är fortfarande för långt tillbaka i tiden för att jag ska minnas något av detta, men faktum är att hela mitt musikaliska 80-tal präglades av det konstanta Depechandet på min brors stereo. Exakt när det började vet jag inte, men jag är säker på att det format min framtida musiksmak en smula.

Sexton år senare skulle jag återupptäcka låten när gymnasiefavoriterna Fireside (det förmodligen hårdaste bandet jag någonsin uppskattat – bara så ni vet var jag står i hårdrocksfrågan) spelade in en riktigt fin version av den för samlingen Hello Kids. Det här var i slutet av 90-talet, jag hade flera vänner som var andra generationens Depeche-fans, och det kändes som att cirkeln var sluten.

Depeche Mode - A Broken Frame - The Sun & the Rainfall - 1982

Lämna en kommentar

Filed under Covers, Musik, My Life in Music

Kommentera

