My Life in Music – Have you forgotten 1983

Ett av helgens stora familjenöjen när jag var liten var att samlas framför TV:n och se på musikvideor. Jag är för ung för att minnas vad alla programmen hette, men jag kommer ihåg att musiken var blandad och att det fanns något för alla. Vi barn var dock inte lika toleranta som våra föräldrar, och det fanns ett par artister som vi ogillade så mycket att vi antingen gömde oss bakom soffan och höll för öronen, eller till och med lämnade rummet, när de dök upp i rutan, för det lät ju så hemskt. Allra värst var förstås Tom Waits, han såg ut som någon av de där galna gubbarna nere i centrum och, vad värre var, han lät som dem också!

Hur kunde man lyssna på något så fruktansvärt, frågade vi mamma och pappa upprepade gånger. Det skulle ta många år innan jag överhuvudtaget kunde försöka förstå det. Idag hör jag låtar som ”In the Neighborhood” och nästan myser åt Toms whiskeyröst. Den passar perfekt med de varma blåsinstrumenten, och sångmelodin är ju bara för fin. Att kvarteret jag växte upp i på 80-talet inte riktigt liknade det som beskrivs i texten, det gör ingenting, Waits har ändå en särskild plats i mitt hjärta. Men pass på nu, för här kommer refrängen. Ni som inte gillar det, göm er bakom soffan!

In the neighborhood
In the neighborhood
In the neeeigh-booor-hood

Tom Waits - Swordfishtrombones - In the Neighborhood - 1983

Lämna en kommentar

Filed under Musik, My Life in Music

Kommentera

