Blind Terry – When Prefab Sprout Wrecked My Mind

Blind Terry 2007

För fem år sedan hade jag en stängd blogg, där jag inte hann skriva mycket mer än Sun Kil Moon-recensionen jag postade i början av denna bloggs liv. Och så en årsbästalista, förstås. När jag tänker på det tror jag nästan bloggen föddes som en ursäkt bara för att skriva en sån lista. Hur som helst, på plats nummer fyra – efter Arcade Fires, Au Revoir Simones och Panda Bears skivor – hamnade en EP utgiven av ett numera sorgligt bortglömt band. Blind Terry hette de, kom ursprungligen från Kalmar men var bosatta i Stockholm. Och så här tyckte jag då:

When Prefab Sprout Wrecked My Mind – Bra pianopop från Kalmar växer inte på träd, men ”The Subtle Art of How to Break a Heart” är inte bara en av årets roligaste titlar utan också en av årets bästa låtar. Jag håller tummarna för ett lyckat debutalbum 2008.

Idag, 2012, tycker jag att de där tre låtarna som EP:n består av (eller åtminstone två av dem), är om möjligt ännu starkare. Jag skulle nog till och med kunna sträcka mig till att kalla Blind Terry ett av 00-talets bästa svenska band. Förutom det starka låtmaterialet hade de ett väldigt behagligt, och för lilla indie-Sverige ganska unikt, sound med piano som det framträdande instrumentet och gitarren något mer i bakgrunden, och i sångerskan Kristina Bergström en fantastisk röst, inte helt olik Jenny Lewis.

Blind Terry - Kristina Bergström - live

Men något debutalbum släpptes inte, varken 2008 eller senare. Så vad hände egentligen efter den där EP:n? Ville de inte spela in mer än ynka tre låtar? Fanns det inga planer för ett album? Jag vet faktiskt inte. Kanske blev det en klassisk bandsplittring, med medlemmar som börjar hata varandra och bröt upp i vredesmod. Kanske var det andra saker som kom emellan, och musiken rann ut i sanden tills bandet slutligen imploderade. Eller finns det massor av inspelat material, som något elakt multinationellt skivbolag gömt undan i sina lager? Jag har hört om många band som råkat ut för det, och 2007 dillade A&R’s och bolagsbossar som allra mest om att branschen var i kris.

Men vem vet? Det där är bara spekulationer, egentligen har jag ingen aning. På YouTube finns några liveklipp från 2010, några senare livstecken kan jag inte hitta. Men om ni sitter inne med några fakta får ni gärna dela med er av dem! Om bandet spelat in någonting som bara är hälften så bra som ”The Subtle Art of How to Break a Heart”, så vill jag höra det!

2 kommentarer

Filed under Musik

2 responses to “Blind Terry – When Prefab Sprout Wrecked My Mind

  1. Luka

    I really was in love with the band, i’ve searched everywhere and found nothing about the band or Kristina in the last six years. Anybody knows anything? New projects or what they are now up to?

    • I wish I had an answer, but sadly no. I’ve found no new information about them. Still love those songs and listen to them every once in a while…

Kommentera

