Beach House – om Bloom & Myth

Vårkväll, tidig april, jag har haft körkort i knappt två månader, men det här är vår första riktiga biltur. E4:an norrut. Det har börjat skymma, stereon spelar en hembränd CD med moderna klassiker. ”Like Dylan in the Movies”, ”The Sweetest Thing”, ”Heaven Knows I’m Miserable Now”. Men så dyker något obekant upp.

Ett inledande tickande, som en digital koklocka. Och så några glittrande ljud, gitarrer och synthar, tror jag.

– Vad är det här? frågar du mig.

– Jag vet inte, svarar jag och undrar hur någonting okänt kan ha råkat slinka med på skivan.

Vi hinner fundera någon sekund, sedan drar musiken igång, trummorna startar och en fint mörk röst sjunger de första raderna.

– Beach House, säger vi i munnen på varandra.

Förstås. Den nya singeln, vi vet båda vilken det är, inget annat band låter ju så här. Men sedan sitter vi tysta, lyssnar i ren andakt.

– Shit, vad bra den är! tänker jag, och rent instinktivt vet jag att du tycker likadant.

När den sista refrängen tonar ut, efter fyra minuter, och det storslagna gitarrsolot tar vid, är det så fint att jag aldrig vill lämna den här bilen, det här ögonblicket. På en öde motorväg, i aprilsolnedgången, ensam med mitt livs kärlek, är ”Myth” den vackraste musik jag någonsin hört.

Och när de sista tonerna klingar ut säger du precis vad jag tänker:

– Spela den igen!

(Albumet, som nu äntligen släppts, har inte fått några översvallande recensioner i landets stora tidningar. Aftonbladet, DN, Nöjesguiden och SvD, alla delar de ut medelbetyg. Men tro inte på såna slentrianomdömen, Bloom är mycket mer än bara den fina ljudmatta de trötta recensenterna tjatar om. Från början till slut låter skivan verkligen som godis för öronen, men minst lika mycket för duons låtskrivande som deras känsla för produktion. Även om övriga låtar kanske inte når upp till samma nivåer som ”Myth”, är de långt mer än bara en fin och glättig yta.)

Lämna en kommentar

Filed under Musik

Kommentera

