Lovers – Boxer

När jag lyssnar på elektronisk musik innebär det sällan någon större avvikelse från det vanliga rent musikaliskt. Jag är inte mycket för house, nöjer mig med att läsa om dubstep, det är pop jag brinner för. Och ibland råkar den där popen komma i synth- istället för gitarr- eller pianokostym. Inget konstigt med det, jag vill ju bara ha en melodi som letar sig rakt in i hjärtat och stannar där, det spelar ingen roll hur det ”låter”. Eller det gör det, självklart, men bara för att min musiksamling till 90% består av gitarrer betyder det inte att jag inte står ut med synthar, beats, samplingar.

Vad jag vill säga är kanske att det inte spelar någon större roll vilka instrument en skiva skrivs eller spelas in på, och det är lika traditionellt med ett elektroniskt som ett akustiskt sound. Men sedan finns det ju ändå elektroniska band som favoriseras mer än andra av oss som vanligen lyssnar på gitarrer. Kanske är det bara för att de har standardtrummor och bas, eller att de skriver mer klassiska poplåtar. Jag vet inte riktigt. Hur som helst, Lovers är ett sånt band. Och ”Boxer” från 2010 års Dark Light är en av de bästa poplåtar jag hört på länge. Just det, bara pop. Inga prefix. Punkt.

Lämna en kommentar

Filed under Musik

Kommentera

