Have you forgotten 2012: Böckerna

Som vanligt har jag läst alldeles för få nya böcker för att kunna uttala mig om bokåret som gått. Men några titlar från 2012 har jag ändå hunnit med, och av dem är det fyra stycken jag särskilt vill rekommendera:

"Det är bara regn" av Alice Kassius Eggers

Det är bara regn av Alice Kassius Eggers
Poetiskt om relationer och sorg i indie-Sthlm. De flesta av de många referenserna till både låtar och platser känns som min egen bakgård, men mest gillar jag ändå boken för dess vackra språk.

"Eld" av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg

Eld av Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg
Fantastiska Sara och Mats levererar igen. Att jag gillar Eld ännu lite mer än Cirkeln beror mest av allt på ”Positiva Engelsfors”, denna fantastiska satir av den klämkäcka, hycklande och oförstående livs- och samhällssyn som genomsyrar allt från svensk teve till politik. Sedan skadar det ju inte att spänningen är på topp mest hela tiden.

"Nattens cirkus" av Erin Morgenstern

Nattens cirkus av Erin Morgenstern
Vem kunde tro att spektakulära cirkusartister och maktgalna trollkarlar kunde vara så mysiga att läsa om? Inte jag i alla fall. Men Nattens cirkus är verkligen ett verk att sluka, likt en enorm chokladask full av bekanta praliner, men med helt nya, spännande och överväldigande smaker. Erin Morgensterns bok är som den där fantastiska matinéfilmen jag alltid fantiserat om, men aldrig fått se.

"Stål" av Silvia Avallone

Stål av Silvia Avallone
Våldsamt och vackert. Unga Silvia Avallones beskrivning av ett hårt industrisamhälle i Toscana engagerar mig så starkt för att den både är sorgsen och full av liv. Språket skiftar med karaktärerna den beskriver, och tillsammans tecknar de allihop – flickorna, pojkarna, kvinnorna, männen – en pulserande bild av en plats där det enda folk har gemensamt är drömmarna om hur de ska ta sig därifrån.

Lämna en kommentar

Filed under Litteratur

Kommentera

