Ride into the Sun, Frances Ha!

Frances Ha running down that street

Här händer det inte mycket, men jag kan i alla fall delvis skylla min inaktivitet på en resa till New York under juni, som nog får räknas till de bästa sakerna jag gjort i mitt liv. En av höjdpunkterna var att se underbara Frances Ha på den lika underbara biografen Nitehawk i Williamsburg. De har en bar i foajén av klassiskt diner-snitt, och väl inne i salongen kan du beställa både mat och drinkar. Och popcorn, förstås.

Istället för tjugo minuters reklam innan filmen börjar, rullade scener från klassiker som Jules & Jim, Bande à part, Manhattan och The Squid and the Whale på duken. Jag vet inte om Nitehawk alltid gör så, men montaget hade tydligt klippts ihop just för Frances Ha och det var otroligt effektivt – när filmen väl satte igång (efter några minuters reklam, ska tilläggas) var stämningen redan på topp. Risken finns förstås att ett sådan magnifik förrätt tar udden ur själva middagen, men tvärtom, omkring en halvtimme in i Frances Ha kändes det som att jag aldrig haft så roligt i en biograf.

Självklart färgade både staden och biografen mina intryck av filmen, men jag ska inte ursäkta mitt toppbetyg, Noah Baumbach har extrem fingertoppskänsla för dialog och Greta Gerwig är en fantastisk skådespelare. Min recension kan läsas här.

Det bästa soundtracket till resan var för övrigt en av Velvet Undergrounds, och därmed världens, bästa låtar. ”Ride into the Sun” får avsluta denna text. Enjoy the summer!

6 kommentarer

Filed under Film, Personligt

6 responses to “Ride into the Sun, Frances Ha!

  1. Pladd

    Mycket att avundas i detta inlägg, främst resan till NY men även bioupplevelsen. Har velat se Frances Ha sen jag först hörde Baumbach prata om den i Wtfpod, men det har inte blivit av. Nu verkar den inte gå på bio i min del av landet längre. Nåja. Höga förväntningar har jag i alla fall, med tanke på vilka filmer den jämförs med.

    Fantastisk låt också. Brukar lyssna på versionen från Lous solodebut, lite rivigare.

    • Ja, det är ju möjligt att jag gillade filmen extra mycket på grund av inramningen, men tror ändå de flesta som gillar Baumbachs filmer, och/eller Woody och/eller Girls kommer tycka om den. Men den har väl inte haft svensk premiär ännu? Som jag förstod det skulle den visas på Way Out West och sedan ha premiär någon vecka efter – vet dock inte i vilka städer, förstås, men…

      Ja, den här softare versionen passar fint på sommaren. Finns en del demo- och liveinspelningar som är rockigare även med Velvet. Vissa jobbiga Lou-puritaner påstår att den här versionen inte är värdig, eftersom det är Doug Yule som sjunger, men det är ju idioti. Den är ju så vacker! *nynnar it’s hard to live in the city*🙂

      Gillar covern med Luna också, förresten, låter mer som Lous version, men ändå mer tillbakalutad. Riktigt trevlig!

      • Pladd

        Nämen, se där! Att den inte haft premiär förklarar ju varför den lyste med sin frånvaro när jag tittade på biolistorna. Härligt! Då kommer jag garanterat se den på bio. Kul!

        Jag visste faktiskt inte att det var Yule som sjöng. Så insatt är jag. Jag vet däremot att allt jag hört av Velvet är antingen bra eller åtminstone intressant. Aldrig dåligt.

        Luna-covern får jag leta upp. Tack för tipset!

      • Haha, ja, det förklarar ju saken! Ser fram emot en framtida recension då!

        Inte alltid så lätt att höra skillnad, men Lou har ju en lite ”sämre” röst. Vilket förstås är en anledningarna till att Velvet var så bra.😀

        Do it! Finns en bra coversamling, Lunafied, med den ena fina tolkningen efter den andra.

  2. Med alla dessa komponenter låter det nästan som en äckligt perfekt föreställning! Måste försöka se filmen när den kommer hit eller släpps på Pass the Popcorn. Älskar Ride Into the Sun, framför allt i den lite sprödare Velvet-versionen.

    • Ja, jo, det var nog mer eller mindre perfekt. En av mina bästa bioupplevelser, helt klart.🙂

      Mm, en låt så spröd att man bara älskar den sönder och samman! The city, where everything seems so ugly/pretty…🙂

Kommentera

